Tuesday, May 16, 2006

FTA : GERGASI PENJAJAH YANG TIDAK AKAN TUNDUK !


Aku nak kau orang nilai perjanjian FTA atau Free Trade Agreement yang akan M'sia tandatangani.. kau orang mungkin tak pernah nak risau benda ni.. tapi aku nak kau orang daripada sekarang mula untuk risau.. sebab bagi aku FTA ini adalah satu bentuk PENJAJAHAN baru yang digunakan oleh puak kapitalis, imperialis dan dajal2 dari negara barat tu.. Walaupun tak de satu butiran yang dikeluarkan oleh kerajaan khusus Ministry of Trade of International Trade and Industry berkenaan perjanjian ini.. tapi kita melihat kesan-kesan yang telah berlaku daripada negara2 lain yang telah menandatangani FTA ini.
  1. Industri perubatan akan dimonopoli oleh mereka dengan perlaksanaan dasar paten. Dasar ini akan menyebabkan halangan kepada pihak selain yang dipatenkan untuk mengeluarkan dan memasarkan jenis ubat yang sama dan dengan cara monopoli harga akan berlaku.. maksudnya UBAT AKAN LEBIH MAHAL !
  2. Melalui paten juga umum tidak boleh menggunakan hasil kajian yang dibuat.. maksudnya KEPENTINGAN AWAM yang sepatutnya memperolehi faedah daripada hasil kajian sains dan perubatan DINAFIKAN !
  3. Kesan FTA di Mexico menyebabkan hampir 2 juta petani Mexico kehilangan pekerjaan disebabkan kemasukkan jagung daripada Amerika yang lebih murah.. dan di Malaysia yang dijangkakan menerima tempias yang sama ialah industri makanan khususnya padi yang mana bidang pertanian adalah antara sasaran Amerika didalam FTA. Gesaan pemansuhan 40 peratus tarif untuk beras adalah langkah awal !
  4. FTA juga akan memberi kesan kepada dasar ekonomi negara. Hak-hak orang Melayu yang disediakan bagi merapatkan jurang ekonomi antara kaum akan dihapuskan.
  5. FTA juga akan memberi kesan kepada penggunaan perisian murah dan terbuka dipasaran melalu penggunaan paten.
Ini adalah sebahagian daripadanya.. aku sedang mengumpul banyak lagi data berkenaan "kehampehan' FTA dan "keduaguan" kerajaan khususnya kak pidah "why !why" yang kata dia dah buat kiraan yang FTA akan menguntungkan M'sia.. tunggu dan lihat yer..!